close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מכללה או אוניברסיטה? זו השאלה

מערכת שורשכז שבט, תשעה16/02/2015

אוניברסיטה או מכללה? מה יותר טוב בשבילכם?

תגיות:
כל מי ששקל אי פעם להירשם ללימודים אקדמיים מכיר את הדילמה הלא פשוטה הזו. לא מספיק  שההחלטה להירשם ללימודים, על פי רוב, היא החלטה כבדה וחשובה, שמעורבים בה שיקולים  רבים לגבי מה שנרצה ללמוד, צריך בנוסף גם להחליט איפה לומדים את המקצוע הזה. כאשר האופציות העומדות בפנינו לגבי לימודים אקדמיים הם לימודים תואר ראשון במכללה או לימודי אותו התואר באוניברסיטה. בכתבה זו נעסוק בהתלבטות לגבי מקום הלימודים, לא ניתן לכם תשובות אך כן ניתן לכם מספר נקודות מעניינות למחשבה.

על מה ולמה המחלוקת?
בעבר, החלוקה הייתה ברורה וטבעית, מי שהתקבל לאוניברסיטה הלך לשם, ומי שלא, נאלץ לוותר על סכום כסף גדול יותר וללמוד במכללה. ככל שאוכלוסיית המדינה גדלה, וכיאה ל"עם הספר" עלה הביקוש ללימודים על ההיצע, קמו להן עוד ועוד מכללות. אחת מן המכללות האקדמיות הראשונות שהוקמו במטרה להתחרות באוניברסיטאות על לימודי תואר אקדמי ברמה גבוהה, היא המסלול האקדמי של המכללה למנהל. בהמשך הוקמו מוסדות אקדמיים נוספים שאינם אוניברסיטאיים שהגדילו את התחרות בשוק הלימודים, וכמובן התחרו באוניברסיטאות באמצעות גיוס מרצים איכותיים והצעת מתקנים מתקדמים ומשופרים. השינוי באיכות המוסדות הפרטיים והיצע המקצועות לתואר שהם מציעים, שבר את מונופול האוניברסיטאות ויצר בלבול גדול אצל המתעניינים בהשכלה גבוהה.

עובדות מול מיתוסים:
קיימות לא מעט תפיסות מוטעות בנוגע לאוניברסיטאות ומכללות, אשר מושתתות בדרך כלל על חוויות אינדיבידואליות של אנשים שלמדו במקום שאינו מתאים להם. ניתן לשמוע טענות כגון: אוניברסיטה מלמדת תיאוריות בעוד שמכללה מלמדת פרקטיקה, איכות המרצים באוניברסיטה טובה יותר, במכללה היחס האישי טוב יותר, סיכויי הקבלה לעבודה לבוגרי אוניברסיטה גבוהים יותר, במכללה הסטודנטים פחות תחרותיים ויותר עוזרים אחד לשני, והיד עוד נטויה. בפועל, טענות אלו הן יותר סיסמאות חלולות וסתמיות ומומלץ לא לבסס עליהן החלטות חשובות כמו היכן ללמוד. במקום זאת, העדיפו לבקר במקום בכוחות עצמכם, להכנס לפורומים של התארים הנלמדים במקום שבו מתעניינים ולברר יותר פרטים וחוות דעת וכמובן, מומלץ גם להתייעץ עם חברים ומכרים שלמדו במקום שמעניין אותנו לדעת עליו כדי לברר פרטים וחוויות מגוף ראשון.

נתוני הלמ"ס:
אחוז הישראלים שבוחרים להירשם לתואר ראשון והופכים לסטודנטים בארץ נמצא במגמת עלייה מתמדת. המספרים מדברים על עלייה ממוצעת של 2.1% בשנה. בתוך כך, מסתמנת ירידה במספר הסטודנטים הבוחרים באוניברסיטה ועלייה של אלו המעדיפים מכללה. עוד עולה מהנתונים, כי רוב הלומדים אשר בחרו במכללות נרשמו לאחד מהתחומים האלו: משפטים, עסקים וניהול, הנדסה או אדריכלות ומחשבים. מקצועות אלו נחשבים ליותר מעשיים, וייתכן כי תשומת הלב אשר מקדישות המכללות לפרקטיקה היא אשר תורמת לעלייה המדוברת. יחד עם זאת, למי שמתעניינים בלימודי המדעים, עדיין האוניברסיטאות קורצות יותר בשל מעבדות משוכללות, תקציבי מחקר ואפשרות ליצירת קריירה אקדמית בהמשך הדרך.

ובסופו של יום:
זכרו שלכל מוסד לימודים באשר הוא יתרונות וחסרונות, לכן מומלץ מעבר להחלטה על מקצוע, גם לבדוק היטב את המוסדות שבמסגרתם תרצו ללמוד את המקצוע הספציפי. אם מדובר במקצועות מתחום המדעים, הרי שהתשובה היכן ללמוד היא ברורה יותר. אם מדובר במקצועות אחרים כדוגמת מנהל עסקים, משפטים וכולי, ההתלבטות משמעותית יותר ושווה לבדוק מה הוא ערך המוסף הניתן מעבר למבחנים ולמקצועות הבסיס במוסד הלימוד הספציפי לגביו מתעניינים. זכרו שזהו המוסד שבו תלמדו בשלוש השנים הבאות, ולכן חשוב לבדוק לעומק מה חושבים עליו בשוק ומה היא חוות הדעת של הסטודנטים הלומדים במקום, כדי שלא תצטערו בשלב מאוחר יותר
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה